جهاد اسلامی: اسرائیل به این نتیجه رسیده که جنگ راهکار آزادی اسرا نیست ادعای رسانه صهیونیستی: هواپیمای رئیس موساد در ریاض به زمین نشست موشک‌های تاروس به اوکراین نخواهد رفت ادعای رسانه صهیونیستی: اکثر مسئولان اسرائیلی موافق توافق مبادله اسرا هستند ترکیه ناو هواپیمابر می‌سازد شلیک ۳۰ موشک به پایگاه میرون اسرائیل توسط حزب الله لبنان + فیلم (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) نتانیاهو از صدور حکم بازداشتش وحشت زده است خودروی یک وزیر صهیونیست واژگون شد + فیلم زلنسکی: حداقل به هفت سامانه دفاع هوایی نیاز داریم حزب الله قادر است الجلیل را محو کند عربستان، اولین مقصد «بلینکن» رسانه عبری: عملیات رفح یک اشتباه است شیخ نعیم قاسم: جنگ باعث بازگشت شهرک نشینان نخواهد شد مخبر: ایران به دنبال روابط برد برد با کشورهاست مخبر: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی راهبرد اساسی ایران است تحولات «غزه»، محور سفر وزیر خارجه ترکیه به ریاض روسیه: تمام رزمایش‌های ناتو را از نزدیک زیر نظر داریم لاپید: همه مقامات مسوول در زمان عملیات طوفان الاقصی باید استعفا دهند تظاهرات هزاران شهرک‌نشین علیه نتانیاهو در تل‌آویو ۲۷ فلسطینی در حمله به منازل فلسطینیان نوار غزه به شهادت رسیدند
سرخط خبرها

درباره هدیه‌های عجیب سران و رؤسای جمهور به یکدیگر | از توله سگ بلغاری تا ۷۵۰ گرم چربی غاز

  • کد خبر: ۷۱۳۹۴
  • ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۸
درباره هدیه‌های عجیب سران و رؤسای جمهور به یکدیگر | از توله سگ بلغاری تا ۷۵۰ گرم چربی غاز
بایدن یک عینک خاص را به پوتین هدیه داد و همین سبب شد بار دیگر، هدیه‌های سران و رؤسای جمهور به یکدیگر در کانون توجه قرار گیرد

نجفی | شهرآرانیوز؛ هدایای سیاست‌مداران و دیپلمات‌ها هرچند معنای خاصی ندارند، اما بیشتر آن‌ها نشانه حسن‌نیت دیپلماتیک هستند و در نهایت سر از بایگانی ملی کشور‌ها درمی‌آورند. معمولا مراسم سخنرانی، ضیافت یا ادای احترام از مکان‌های تبادل هدیه هستند. به نظر می‌رسد هرقدر از گذشته فاصله می‌گیریم و به زمان حال نزدیک می‌شویم، هنر هدیه دادن بیش از هر چیز، به مسابقه هدایای عجیب و غریب و بی‌سابقه و البته حالا دیگر معنی‌دار تبدیل می‌شود.

 

در اولین سفر خارجی جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به روسیه عینک خلبانی محبوبش را به ولادیمیر پوتین هدیه داده است. او این عینک آفتابی را به عنوان «نمادی از میراث ملی آمریکا» به پوتین هدیه داد. وی ابراز امیدواری کرد که به «نمادی از صلح» تبدیل شود. این، اما تمام هدایای این‌قدر کم‌خرج و صلح‌آمیز و کم‌معنی نیست.

مثلا دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، به کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، سی دی خواننده معروف التون جونز را هدیه داد. در این ملاقات ترامپ به رهبر کره شمالی گفت که محبوب‌ترین خواننده آمریکایی معروف به «مرد راک» را نمی‌شناسد. برای همین تصمیم گرفت تا یکی از آلبوم‌های این خواننده را به او هدیه دهد. در این بین البته رهبران آمریکایی در گرفتن و دادن هدیه بیشتر از دیگران سروصدا می‌کنند.

 

مثلا در سال ۱۹۹۷ حیدر علی اف، رئیس جمهور سابق آذربایجان، هدیه بسیار عجیب وغریبی برای رئیس جمهور آن زمان آمریکا و همسرش تهیه کرد. او یک فرش منقوش به پرتره  بیل و هیلاری کلینتون در قاب یک قلب به عنوان هدیه به زوج سیاستمدار آمریکایی داد. یا در سال ۲۰۰۹ هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، در یک سفر دیپلماتیک به مسکو، سرگی لاوروف همتای روس خود را با دکمه قرمز «راه اندازی مجدد» غافلگیر کرد. معنی این هدیه پیشنهاد فراموش کردن ناراحتی‌های گذشته و جنگ سرد و شروعی مجدد برای یک رابطه دوستانه بود، اما این هدیه آن قدر که برای آمریکایی‌ها جذاب بود به مذاق روس‌ها خوش نیامد.

 

چون مترجم کلمه reset را درست به روسی ترجمه نکرده بود و از کلمه «перезагрузка» استفاده کرده بود که به معنی بارگیری بیش از حد است. البته به نظر کارشناسان سیاسی به نظر نمی‌آید که این اشتباه تصادفی بوده و از عمد رخ داده است. در سال ۲۰۱۲، دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس، به باراک اوباما، رئیس جمهور وقت آمریکا، میز تنیس هدیه داد. پس از آنکه اوباما در سفرش به فرانسه از دانش آموزان محلی در بازی پینگ پنگ شکست خورد، نخست وزیر انگلیسی این هدیه را برای اوباما تهیه کرد.


یک هدیه توهین آمیز بومی

در سال ۲۰۰۲ ملکه الیزابت انگلیس تصمیم گرفت برای اولین بار هدایایی را که در طول حکومتش دریافت کرده است به نمایش بگذارد. در مجموع هدایا، شی ء عجیبی توجه خبرنگاران را جلب کرد. این وسیله عجیب شبیه ملخ غول پیکری بود که برای خنک کردن نوشیدنی ساخته شده بود. این هدیه در سال ۱۹۷۲ از سوی ژرژ پمپیدو، نخست وزیر فرانسه، به ملکه اهدا شده بود.


دوک ادینبورگ فلیپ، همسر الیزابت دوم نیز هدایای غیرعادی زیادی دریافت کرد که یکی از آن‌ها لباس ملی جمهوری وانواتو بود. این هدیه از سوی ساکنان یکی از قبایل جزیره کوچک وانواتو به دوک داده شد که از لحاظ روابط دیپلماسی نوعی توهین است. چون این لباس نوعی پوشش آفریقایی و لباس زیر مردانه است که دادن چنین هدیه‌ای به مقام سیاسی دور از ادب است.


بیمه نامه کروکودیل و خورشت شتر

در نوامبر ۲۰۱۱ در سفر باراک اوباما به استرالیا، رئیس جمهور آمریکا به عنوان هدیه یک بیمه نامه کروکودیل به ارزش ۵۰ هزار دلار از یک مقام استرالیایی دریافت کرد که بر اساس آن اگر وی مورد حمله کروکودیل واقع می‌شد، مبلغی حدود ۵۰ هزار دلار به همسر وی پرداخت می‌شد. با توجه به مشهور بودن آن منطقه به داشتن بیشترین کروکودیل در سراسر استرالیا، تلاش مقامات استرالیا برای امنیت رئیس جمهور مهمان ستودنی است! اوباما با خوشحالی بیمه نامه را پذیرفت و گفت: «باید اعتراف کنم در زمانی که مشغول بازنگری لایحه خدمات پزشکی در آمریکا بودیم، بیمه کروکودیل از قلم افتاده بود.»


البته حیوان هدیه دادن از سوی مقامات چیز عجیبی نیست. رئیس جمهور کشور مالی یک بار شتر زیبایی را به منظور قدردانی از اعزام نیرو‌های نظامی فرانسوی به کشورشان به فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه، هدیه کرد. این شتر که قرار بود به یک باغ وحش در فرانسه منتقل شود باید قبلا واکسینه می‌شد و مدتی را در قرنطینه می‌گذراند. مقامات فرانسوی که حوصله این تشریفات را نداشتند شتر را به یک خانواده محلی اهل مالی سپردند تا از آن نگهداری کنند، اما اعضای این خانواده ترجیح دادند شتر را ذبح و از گوشت آن غذایی محلی به نام تاجین تهیه کنند. در یکی از نشست‌های کابینه وزیران، به آن‌ها اطلاع داده شد که شتر مالی به مصرف پخت و پز رسیده و خورده شده است. مقامات مالی از این بابت از پاریس عذرخواهی و شتر بزرگ‌تر و زیباتر دیگری به فرانسوی‌ها هدیه کردند.


انگلیس به استرالیا: ۷۵۰ گرم چربی غاز

در سال ۲۰۱۱ ویلیام هیگ، وزیر امورخارجه انگلستان، هنگام ورودش به استرالیا هدیه‌ای غیرمعمول به کوین راد، همتای استرالیایی خود اهدا کرد. این هدیه غیرمعمول شامل ظرفی حاوی ۷۵۰ گرم چربی غاز بود. هیگ در حساب شخصی خود به راد پیشنهاد کرد که از ترکیب عسل، آب گرم و چربی غاز به عنوان دارو استفاده کند. ظاهرا در آن زمان کوین راد دچار یک سرما خوردگی شدید بود و احتمالا ترکیب حاوی چربی غاز می‌توانست برای سرماخوردگی او مفید باشد. هیگ در حساب توئیتر خود نوشت: «چربی غاز تقدیم به کوین. این ماده برای سرفه‌های سینه بسیار مفید است.»

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->